Skip to main content

Siti Di Alam Fantasi




SEKALIPUN tiada sesi pratonton media diadakan untuk teater muzikal Siti Di Alam Fantasi 2010, namun sambutannya tetap hebat. Malah, tiket RM30, RM50 dan RM70 habis dijual dan ia satu petanda baik bagi teater kanak-kanak.
Sudah tentu ia pencapaian sangat membanggakan bagi pengarahnya, Aminah Rhapor. Justeru, apakah kerana sambutan menakjubkan ini menjadi sebab Istana Budaya (IB) berasakan tidak perlu sesi pratonton media diadakan sebagaimana teater lain yang dipentaskan di IB sebelum ini? Ketua Pengarah IB, Mohamed Juhari Shaarani berkata, pihaknya sentiasa memerlukan kerjasama media untuk publisiti dan promosi setiap teater yang dipersembahkan di pentas berprestij itu. Cuma, kali ini pratonton tidak dibuat atas sebab tertentu.

"Saya tahu, sudah menjadi kebiasaan kami di IB menjemput media ke sesi pratonton sehari sebelum pementasan. Namun, bagi Siti Di Alam Fantasi sebenarnya kami mengambil kira aspek keselamatan kanak-kanak.
"Persediaan teater ini untuk dipentaskan agak pendek. Malah, ia turut menggunakan khidmat ramai pelakon kanak-kanak dan mereka tidak mahir lagi dengan pergerakan pentas. Jadi, mereka berisiko jika terjatuh dan tercedera.

"Selain itu, kami melihat kepada faktor teknikal. Berdasarkan pementasan terdahulu, saya melihat masih banyak perlu diuruskan berkaitan teknikal sehari sebelum pementasan. Jadi, bagi memastikan semua terkawal tiada sesi pratonton dibuat.

"Malah, kami di IB memberi peluang media menyaksikan persembahan Siti Di Alam Fantasi pada malam pertama pementasannya bersama pengunjung lain. Apapun, saya sangat gembira kerana media tetap memberi sokongan kepada IB," katanya.
Mohamed Juhari berkata, selama seminggu Siti Di Alam Fantasi dipentaskan di Panggung Sari, IB bermula 22 Disember lalu, kira-kira 80 peratus tiket sudah dijual. Malah, boleh dikatakan panggung penuh setiap malam dengan kehadiran pengunjung.

Katanya, jika ada pun kerusi yang kosong, ia membabitkan tiket RM100 dan RM150. Oleh itu, beliau menolak sama sekali dakwaan teater muzikal Siti Di Alam Fantasi kurang mendapat sambutan walaupun diterajui Liyana Jasmay.
"Memandangkan teater ini konsepnya sesuai untuk kanak-kanak, maka jalan cerita dan hiburannya harus berjaya mencuit hati golongan terbabit. Jadi, saya melihat Aminah berjaya merealisasikan teater ini dengan penuh dedikasi.

"Tidak mudah menghasilkan teater kanak-kanak. Namun, sehingga kini beberapa teater kanak-kanak berjaya dipentaskan IB seperti Aladdin, Ali Baba, Sinbad dan Gamat. Malah, Siti Di Alam Fantasi pun pernah dipentaskan IB pada November 2000," katanya.

Berakhir pada 31 Disember ini, pementasan teater Siti Di Alam Fantasi menyingkap kisah seorang kanak-kanak yang cantik, tetapi bersikap angkuh dan sombong. Ia memaparkan kisah pengembaraan Siti yang memuatkan pelbagai mesej positif.

Begitu juga dengan variasi pendidikan, ia sesuai ditonton pelbagai peringkat usia, tetapi pastinya lebih seronok untuk kanak-kanak. Jika Liyana melakonkan watak Siti untuk versi 2010, peranan ini pernah digalas Amy Mastura 10 tahun lalu.

Barisan pelakon:
 Ebby Yus sebagai Mamat, Johan Raja Lawak (Pokok), Vanidah Imran (Ratu Labah-Labah), Fizo Omar (Putera & Ketua Lipas), Datin Paduka Umie Aida/ Ziela Jalil (Permaisuri Katak), Mas Muharni (Bayan), Che Kem/ Abdul Mutalif (Ulat Bulu), Lokman Ghani (Tuan Malim), Jamal Mohamad (Putera Katak) dan Nurul Ain Othman (Ahli Sihir).


#seronok tengok citer fantasi nie.........

Comments

Popular posts from this blog

Belajar Bahasa Kelantan / kecek klate

Perbendaharaan Kata

Bokbong – spesis musang
Ttuyup – pepatung
Pok Kor – spesis mengkarung
Ike Kkhonge – ikan cencaru
Gelenyar,Gletah -mengenyam, getik
Saksoba = Absorber
Supik Gelenyar/supik rhokrhak – plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab “tuffah” = epal)
Mokte = rambutan
Kuk/kok = sekeh
Njja/nenjja = tendang
Tak cakno = x hirau
Nyaknyo/nayo = kesian
Bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G’ means sabdu))
Debe = berani gilerr
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang / throw out
Rhukah = panjat
Ghohok = susah, payah
Hungga = lari (bkn hungga bungga ekk)
Cuwoh = curah
Getek/etek = juga
Tepoh = langgar
Tubik = keluar
Siak duk gghobar = Jangan risau.. Don’t worry, be happy!!!
Idak kow = cuma
Wak ggoghiI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.
Dekpong gak eh = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth
Belengas = melekit
Klikpah klikpah = terpinga pinga
Nyelo = tingkap
Grobok = almari
Pitih = duit
Kupit = ke…

Isteri = Is Three?

Sidang teh tarik kami tengah malam semalam dihangatkan dengan pengakuan seorang rakan: "Aku dah berkali-kali cuba bagi tau isteri aku yang aku ni ada 'girlfriend' tapi dia buat tak tau, dia buat dhek aje!"

"Akikkk? Macam mana tu? Betui ka dia buat tak tau? Kalau betui, petua apa yang hang pakai? Boleh hang tolong ajar kami?" sambut seorang rakan dengan nada yang sangat teruja.

Kawan yang peitama itu berkata: "Soal aku sayang perempuan lain ni, tiap-tiap hari aku bagi tau dia. Setiap kali berSMS, dia akan bagi tau aku, Iluv U. Akupun balas I luv U2, Aku tak tulis “too tapi sengaja tulis ‘2' supaya dia faham yang aku sudahpun menduakan dia.

Tapi itulah yang aku hairan, dia boleh buat tak tahu sedangkan aku sudah pun berterus terang, selain dia, ada lagi perempuan yang aku sayang.

Kami semua ‘bantai' ketawa mendengar pengakuan rakan saya itu. Saya sendiri tidak tahu nak kata apa, melainkan hanya ketawa.

Saya kurang pasti sama ada rakan saya itu c…

Kemalangan bernilai Jutaan Ringgit

RM12.07 juta kerugian RM804,794 Harga sebuah ferrari RM1,20juta Harga Lamborghini
TOKYO - Lapan buah kereta sport Ferrari, sebuah Lamborghini dan dua buah kereta Mercedes berlanggar di sebuah lebuh raya di Shimonoseki, tenggara Jepun kelmarin.
Menurut agensi berita AP, polis menyatakan perlanggaran itu disebabkan salah seorang pemandu sebuah Ferrari itu cuba untuk mengubah laluan sebelum kereta tersebut merempuh penghadang jalan. Kereta Ferrari itu kemudian berpusing di lebuh raya tersebut. Beberapa buah kereta lain berlanggar kerana cuba mengelak Ferrari tersebut. Tiada seorang yang cedera serius dalam nahas itu tetapi polis di wilayah Yamaguchi menyatakan 10 orang dirawat kerana mengalami luka. Menurut polis, 14 buah kereta terlibat dalam nahas itu. Agensi berita AFP melaporkan bahawa kos perlanggaran itu melibatkan 300 juta yen (RM12.07 juta). Harga kereta baharu Ferrari ialah lebih 20 juta yen (RM804,794) manakala Lamborghini berharga sehingga 30 juta yen (RM1.20 juta).  sumber : be…