Skip to main content

Posts

Showing posts from 2009

15mlaysia-TREE

Synopsis
the Tree. Malaysia’s most influential spiritual leader Nik Aziz offers commentary on the virtuous and Islamic way to conduct ethical commerce in his inimitable style

peRsoalan....vr.1

benda yg d cari susah nk dapt...
benda yg xd cari sesenang ja dapt

d luah salah
xd luah pun salah

xsay syg,kate xcyg
say syg, kate ngade2....

jawapan sentiasa d tagih....
tapi persoalan sntiasa xlogik....

kenak yar??
meq pun sik taw.........................

suka seseorg yg xkn suka kite..........................
adakah karma
xsuka seseorg yg suka kite???

long time........................

slm...agak lame akuxtulis blog nie.....dh hampir lupa yg aku da blog...bkn pa..

keja busy gyle....aku pun xtaw pe aku busy kan....but yg pasti memang busy ar.........huhu

You are not alone
I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
You are not alone

RIP MJ....................


................................................................................................................................................................

kedekut vs pemurah??

"pemurah bgus....kedekut xbgus..." itu kata org2 tua..................tul ka leh pakai ayat tuh??
hoho....

but bkn semua yg pemurah bgus....n bkn semua gak yg kedekut tuh xbgus....why???hoho...

murah dgn senyum no hal...but cam biasa aku suka citer sal brkenaan c gadis...hahaha....
to gadis smtimes kedekut tuh bgus tuk diri dia...n pemurah amat xbgus....coz terlampau pemurah leh mbawa org len ke lembah neraka.....huhuh

paham??

tak??

xpa...aku terangkn......

pemurah yg aku maksudkn ialah....tayang pe yg sepatutnye xpatut....like what??(pk sndiri la ek)

membongkok sikit, nampak alur . Angkat tangan sikit, ternampak perut dan kadangkala seluar dalam.....

yg sedap mata memandang..yg azab pun bakal menimpa mata memandang......

law d tegur...kate itu hak individu...kubur masing2 laa...skang zaman moden laaa....kena open minded laaa.....mcm2.......

so tul ka kena wat camtu br nmpk moden??or tul ka itu hak individu??

coz law d pk out of box(luar kotak pmikiran kite)kite perlu juga jg org len....…

sempoi.....

Seorang guru, Cikgu Murni (Umur: 22) menghadapi masalah dengan salah seorang muridnya (Abu). Lalu guru ini bertanya kepada murid tersebut : "Apa sebenarnya masalah awak, Abu?"

Lalu Abu menjawab, "Saya terlalu cerdik untuk berada di darjah 4, kakak saya menduduki UPSR dan saya lebih cerdik dari dia, maka saya seharusnya berada di tempat yang sama juga!".

Cikgu Murni dah tak tertahan. Dia bawa Abu ke pejabat pengetua. Sementara Abu menunggu di ruang tamu, Cikgu Murni terangkan keadaan tersebut kepada pengetua. Pengetua mengatakan yang dia akan berikan ujian kepada Abu dan jika Abu gagal menjawab, maka Abu harus kekal di darjah 3 dan berkelakuan baik. Abu dibawa masuk ke pejabat Pengetua dan Cikgu Murni terangkan pada Abu dan Abu bersetuju untuk ambil ujian yang akan diberikan.

Pengetua: Apa 3 x 3?

Abu: 9

Pengetua: Apa 6 x 6?

Abu: 36


Pengetua terus bertanyakan soalan2 berdasarkan tahap pencapaian murid2 UPSR dan si Abu mampu menjawab tiap soalan yang diberikan. Lalu pengetua…

prolog - puji??

indah d mata...
d hati sape yg taw

kelam d hati
mewarnai tingkah laku

suci d wajah
tak mngambarkn keperibadian yg suci

indah berkata-kata
tak mngiyakan kata2 yg benar

sedap mata memandang
tak sesedap bahu yg memikul

cantik itu anugerah
tak semua anugerah itu cantik

d puja kerna cantik
jgn d keji kerna buruk

puja yg sepatutnye
puji yg seadaanye

kasih yg d beri
jgn mngharap sayang yg d balas

budi yg d tabur
jgn badi yg menimpa

pejam dan celik
menampakkn realiti
memisahkn fantasi

akal dan fikiran memisahkn betul dan salah
jgn lekas mnghukum berdasarkn pndangan

berkilau xsemestinye intan
bersinar xsemestinye bekilat

kronologi cinta - part 2

tersenyum tersipu...
terkenang peristiwa smlm.....ayu yg d puja semakin hampir tuk d jd kn teman

"emm..ayu2,sekali pandang cam manis...masuk 2 kali pandang....hampir layu plak mata nie..."

bila dh angau....hati membaca fikiran......yg d pandang semua dh jd len......
terkebil mata terkenang yg satu...................

dlm hati-
"col uncle ar sat....,nk p tmpat dia ar...ne taw yg d janji NEXT time tuh dapat....huhu"

nset d cari, melunaskn kehendak...

"helo...slm uncle....hmm kat ne nie??

"wslm...kat ne lg ass wey...kat kolej laaa....tgu kuliah say lg...awat??

"owh...xdak...saja tanye...hehehe....esok ass plan nk p kolej ar..bored...."

"uit..nk wat pa mai cni?hang nk jumpa uncle ka..nk ushar student uncle...pe name dak tuh...ayu?"

"hoho.....bab kate pepatah la uncle....sekali terjun ikan yg timbul....niat d hati hendak jumpa uncle...apekan daya jodoh d ctu......haha"

"haha...bnyak la ko punye pepatah ass....perosak bhasa tul....ko nk dtg…

mngharap harapan pada empunye

dlm satu kisah..........

da seorg lelaki, yg still mnaruh harapan pd girl...even dia taw yg girl tuh dh berpunye...

c laki tuh still layan jg dia......caring abis ar......girl sambut baik,coz dlm hati layan as a frenz,caring as a frenz.....just 4 frenz.......................................

but c laki tu lurus...n mayvi fell in love overdose sampai still mngharap cinta yg d semai brbunga.....girl tuh dh sejujurnye bgtaw yg hubungan "kite dua just frenz...coz i dh da empunye...n i tul2 syg kan dia......."

nk d jadikan citer

girl tuh ceritakn dekat bf dia....

so agak pe respons bf dia ek???

of course sebagai mnusia yg normal,timbul gak perasaan jeles,malaupun dia taw bf dia setia..........but itu lumrah yg mbuatkan manusia rasa sempurna....

orait....2 point....

harapan...or mngharap?? perlu ka kite mnghrap pd sesorg utk menerima cinta..
or just luahkn n law xnk d trime cari yg len jak..??

nape kite nk letak harapan yg tinggi pd seseorg utk trime cinta kite??

law d pk secara logik...kite y…

poll result -

poll result....haha..........Aku Bahagia bila kapel aku sentiasa bersama aku 54% uit.... iya ka bhagia bila sntiasa brsama??? aku rasa law slalu pun bored gak ek....bkn bored pe..bored law asyik gaduh jak.... mayvi law jarang2 perasaan rindu tebal... but law stiasa da...huhu agak nipis rindu tuh... secara xlangsung leh goyah gak hbungan rite?? papepun itu pndangan aku... n thankz for vote.......... selamat.........................................



kronologi cinta - part 1

satu kisah perjalanan percintaan yg mungkin akan trjadi,pernah terjadi..
but seboleh2nye elekan...................
........................

satu permulaan d mulakan dgn salam perkenalan
ayat d tutur dgn penuh langkah,

bertanye tentang c dia empunye name.......

mungkin d awal slm perkenalan tragak2 trsipu senyum malu tuk prkenalkn diri.....
lumrahnye camtuh......

tragak2 nk bgtaw name......huhuh

"bleh brkenalan??name sape ek?"

"emm....just col me ayu, n u??"

"owh..nice name..ayu cam empunye diri gak...hihi.....just col i, ass"

"ass??,full nye??"

"uit,dia xbgtaw full name....nk full name kita plak..."

......................hahaha.....................

"iyalah...full name i, hidayu.......so u cni ambik course pe??

"haha..dh taw...hehe saje nk dgr dr mulut u sndiri name u.....,i assraf..xda la....i nop student here....just singgah jumpa my uncle...lecture u...n dari dia la i brtanye sal u."

"ooo....patut la da laaa,tegur i pun cam dh ag…

buzy.......................

hola...slm2...

1st post in march.........huhu.........
............ bulan yg agak bz....
. nie pun saje jak terjah tgk......
...haha.....xdak idea nk tulis pe..


...............coz dlm pale busy nga keja n keja n meeting ppsmi......

.......huhuhuh pape pun keep in touch...

poll result

slm...alo..aiii...uit...

so aritu aku da wat poll sal dlm prhubungan sape paling bnyak songeh or wat masalh....
so ramai yg vote pompuan...hoho...tul ka pompuan yg bnyak mslahah hah???reult poll seperti d bwh: :)



same2 la pk ek....coz korang yg vote......hahaha.........

prolog - diri

sayup rasa d hati bila brjauhan
but xgmbira bila brdekatan

rindu bila brjauhan
but bila berdekatan xpun terasa nk jumpa

sedih bila tgk dia bersedih
but time dia gmbira xtrasa pun nk tumpang gmbira

rindu nk tgk senyuman dia
but time dia senyum masam plak d balas

tringin nk brtanye khabar....
but bila nk d tanye serba plak salah.......

kdg2 kite sndiri pun xpaham pe yg kite nk dlm hidup...

kite just taw(kbanyakan org lor) mngejar pe yg xdpt d kejar

mncari pe yg xdpt d cari

mlihat pe yg xnmpk

rite????

same2 pikir........

perasaan ka hati? part 1

emmm....

kdg2 trpikir gak,perasaan yg mnpengaruhi hati utk suka smbdy or hati yg mnpengaruhi perasaan...entah laaa...naluri agak terbatas tuk ckp sal nie.....

but kan, kdg2 njoy time dpt brckp nga dia.......even msg pun....trsenyum sesorg ja....huhu
but nop slalu dpt ckp dpt msg.....time xdpt ckp or msg,dlm hati xda plak prasaan trtanye bout her.... so nk kate jatuh cinta tak..........haha......

aku xtaw awat aku tulis benda nie......maybe trasa nk tulis sesuka2

so back 2 point.......cerita tantang hati dan perasaan........

perasaan trasa mrasa telah jatuh cinta
but hati seakan menidakkan

trpikir sejenak...nk di ikut kan perasaan ka hati?

xpa lah lupakn sejenak.......

tut...tut...

tgk nset da msg...

baca senyum jak,coz msg dari c DIA yg d nantikn...

alahai.......dia msg citer da prob nga kekwn....
but its k.....sbb prob dia ar aku jd rapat

kdg2 nk jak brdoa suh dia sentiasa da prob,coz time dia da prob dia akn cari aku....
haha....cam kejam plak bunyi...kui2

but aku cam happy camtuh.....
xtaw ar nape.…

takbur itu keji

MANSUR bin Ammar Rahimahullah Taala berkata; terdapat kata-kata hikmah (antaranya ialah):


Sesiapa yang melihat-lihat keaiban diri,
dia tidak akan peduli keaiban orang lain.

Sesiapa yang tidak mengenakan pakaian takwa,
dia tidak akan ditutupi dengan suatu apa pun.

Sesiapa yang reda rezeki Allah,
dia tidak akan sedih dengan apa yang ada di tangan orang lain.

Sesiapa yang mencabut pedang kezaliman,
dia akan memotong tangannya.

Sesiapa yang menggali telaga untuk saudaranya,
dia akan terjatuh ke dalamnya.

Sesiapa yang mencabut hijab (penghadang) orang lain,
akan terbukalah auratnya (keaibannya).

Sesiapa yang memendamkan sesuatu perkara,
dia akan mendapat celaka.

Sesiapa yang membahayakan dirinya,
dia akan binasa.

Sesiapa yang tidak menggunakan akalnya,
dia akan dihina.

Sesiapa yang bersifat takbur dengan manusia,
dia akan dikeji.

Sesiapa yang menyelidiki dengan mendalam sesuatu pekerjaan (perkara),
dia akan berasa jemu.

Sesiapa yang tidak berpengalaman dalam setiap urusan,
dia akan dikhianati.

Sesiapa yang mengeta…

gaduh semua pecah

hola...

nie tajuk yg smbdy mintak aku explainkn....yg sadihnye......awal bln 1 lg...but br brkesempatan nk tunaikn jak....ampun yaaa....hoho

gaduh semua pecah??
yeah.....mostly girl ar....gaduh jak rahsia yg d simpan terus d pecahkn....
uit......time aku study dlu benda nie pun da jd kat mbr rapat aku... housmate dia da xpuas hati,terus burukkn mbr aku....yg rahsia dh xjd rahsia.....yg kecik d besar2kn....hampehhh

nape ek??
nape bila kite xpuas hati jak nga org len kite mesti nk pecahkn or aibkn dia??
besar sgt ka salah dia sampai kite nk aibkn org??
n berbaloika dgn aib kn org??
xpaham tul aku..............

cuba renungkan :
DALAM satu hadis Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Sesiapa yang menutup keaiban saudaranya sesama Muslim, kelak Alah akan tutup aibnya di akhirat."

ok....law d pk balik,sejahat mane yg dia dh wat kat kite,perlu ka kite bertindak kejam plus zalim dgn mng-aibkn dia???perlu ka kite buruk2 dia ckp blakang??

perlu ka hah???

n nie lg satu yg aku heran,da org brbangga dn…

Valentine’s Day

antara dalil-dalil yg mnharamkan hari valentine aka hari kekasih(kununye lor)

Sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran dan al-Sunnah serta disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

Ini sebagaimana yang firman Allah SWT:
Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu;
dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu,
kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus.
(al-Hajj: 67)

Anas bin Malik r.a berkata:

Nabi SAW pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya.
Pada kedua-duanya mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah.
Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri”.
(ri…

Valentine’s Day??

valentine?perlu ka d sambut ek??n pe keperluan nye bg psangan yg brkasih??entahlaaaa...

sejarah valentine day....

- Pendapat pertama mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13 hingga 18 Februari. Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata. Pada hari ini para pemuda Rom memilih nama-nama gadis-gadis yang menjadi pilihan mereka lalu dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda tersebut kemudiannya akan mencabut nama tersebut dari dalam kotak itu secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun. Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Pada hari ini mereka akan menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih dua pemuda Rom yang dianggap paling gagah un…

suara suara

manusia yg lemah hanye mementingkn diri sndiri

salah satunye ialah xmahu dgr suara org d sekitar,yg dia mahu dgr suara nafsu n pe yg dia nk saja......ape yg dia ckp n pe yg dia wat semua betul jak....walaupun smtimes org mnderita d sbbkn sikapnye....rintihan org langsung xnk dgr.....

nape ek? susah sgt ka nk trime pndangan org len? yg paling heran,cam mane bleh trpk yg pndangan dia jak yg betul??yg paling2 heran cam mane leh terus kate org len punye pndangan salah???huhu....

kite ambik contoh: Nabi Sulaiman a.s sanggup mendengar suara dan pendapat luar walaupun daripada seekor burung hud-hud mengenai negeri Saba'.

kite sebagai mnusia biasa npe susah sgt nk trime pndangan org len ek??

walhal kite taw,dlm khidupan seharian kite perlu dgr suara2 org sekeliling..n mngambil berat sal pndangan yg telah d lontarkn.....huhu...antara pndangan org yg kite perlu dgr:

suara hati,coz hati sntiasa brsuara...kita jak perlu peka n bijak menurut kate hati....

suara teman n sahabat, kerna mbr2 n sahabat o…

sepasang berpasangan

kewujudan lelaki dan wanita bertujuan untuk melengkapi antara satu sama lain, jika tidak ia tidak bermakna sama sekali untuk mempunyai dua jantina berbeza dalam alam milik Allah.


Allah berfirman yang bermaksud: “Akuilah kesucian Allah, Tuhan yang mencipta makhluk semuanya berpasangan sama ada daripada yang ditumbuhkan oleh bumi atau daripada diri mereka ataupun daripada apa yang mereka tidak dapat mengetahuinya.” (Surah Yaasin, ayat 36) Bukan wanita saja yang melengkapi lelaki, tetapi kedua-dua saling melengkapi antara satu sama lain. so tiada perbezaan penciptaan lelaki dan wanita dari segi hierarkinya melainkan fitrah penciptaan wanita yang menjadikan mereka: bukan pelindung tetapi yang dilindungi, bukan ketua tetapi pengikut, bukan suami tetapi isteri bukan ayah tetapi ibu yang melahirkan anak

Di mana kita - Di ctu kita

Di mana ada benci,
biar kita yang membalas dengan sayang.

Di mana ada hati yang terluka,
di situ kita yang menjadi penghiburnya.

Di mana ada keraguan,
di situ kita yang meyakinkan.

Di mana ada putus asa,
di situ kita menebarkan harapan.

Di mana ada kesedihan,
di situ kitalah yang berkongsi bahagia.


Di mana ada kegelapan,
di situlah kita yang membawa cahaya.


Selagi kita mahu membantu dan mengasihi kita,
selagi itu kita mendapat 'geran' kekayaan daripada Allah yang Maha Mengasihi.

keja dan meeting

slm aiiiii....

huhu...lame xterjah cni....

xsempat nk karang citer...bz gyle sejak sek bukak nie......mcm2 kena prepare.......
nk orientasi bdak2 form 1 and form 4....da meeting lg.....huhu....

pape pun yg sudi terjah n mbaca tq so much...........

n da yg bg msg tajuk kat fs...da masa n brkesempatan insyaAllah aku wat kan...tq..

piano

uit...pe kena nga piano plak ek??

huhu entah la.....

cinta/mncintai itu umpama piano
nape ek?

coz, 1st kita bermain ikut peraturannya, bila dh pandai peraturan lupa main ikut hati,

kronologi nye...1st nk kenal gf/bf kite sntiasa wat n tunjuk baik depan dia...ayat susun baik jak.......ckp berlapik beralas.....uishhh puji n memuji dh mnjadi rutin..maklum ar...nk memikat.....

but bila agak rapat.....

ayat2 baik sesopan sutun dh agak jarang d dgr...nape? coz dh dapat pe yg nk rite?means dh dapat pikat dia.......

last...ikut hati....bila dh masing2 rapat...yg nk pun dh dapt...mula ar ikut hati....dh bored ar...itu la ini la.....semua benda dh jd pnyebab.....coz wat men ikut hati jak...dh xpk dh pe nk jd pas tuh.......
rite??

cinta yang harmonis dibina atas rasa kepercayaan dan saling memberi serta menerima...memberi tuh bkn bermaksud mngadai maruh k....nop mmberi tuttttt k...

most important sifat percaya ar........jgn asyik duk pk mcm2 plak....heran gak,biasanye org popuan ar...asyik paranoid jak..…

prolog - aku bkn dia

aku adalah aku
nape aku nk d sameken dgn dia

nape nk suh aku jd cam dia
salah ka aku just jd diri aku

salah ka?
nape nk jdkan aku perfect
walhal dh taw xda mnusia yg sempurna

nape setiap benda nk d perbandingkan dgn dia
nape xbleh trime aku seadanye

nape semua perkara yg aku lakukan d anggap salah
nape nk jdkn dia sebagai role model

aku bkn dia
dan aku xkn jd seperti dia
xkan sesekali mngubah diri ku jd seperti dia
just hanye untuk mnambat hati

huhuhu

just be ur self


to smbdy with smbdy

pendoman - 1

RASULULLAH SAW bersabda yang maksudnya: “Janganlah setiap kamu menjadi orang yang tiada pendirian dan berkata:” Saya dengan orang, jika mereka berbuat baik, nescaya saya berbuat baik. Dan jika mereka berbuat jahat, nescaya saya berbuat jahat. Tetapi biasakan diri kamu, jika orang berbuat baik, berbuat baiklah, dan jika mereka berbuat jahat, elakkan kejahatan mereka”. (Riwayat at-Tirmidzi)

prolog - berjauhan

b4 brjauhan
kite sntiasa brdekatan

bila berdekatan
kite sntiasa gmbira
sntiasa senyum,sntiasa ada benda nk d ucap or d ckp

bila nk berjauhan
surat cinta d bg sebagai tanda ingatan dan kasih syg
lambaian tgn dgn titisan air mata mnghiasi saat perpisahan

bila brjauhan
msg(sms) mnjadi penawar rindu
pangilan dia mngubat kesedihan
berbual bicara melalui telefon mngubat kegembiraan

bila lame2 brjauhan
ati mula brfikir bkn2
knape c dia dh xjd cam dulu
dh jarang brmsg
dh jrg col.
bila d tanye,mnjadi pergaduhan
bila d pujuk,besar plak kepala..
bila d minta maaf, d reject tanpa bual bicara..

kelama-lamaan
hati dh malas nk pk..
dari merana gundah gelana memikirkn org yg xpernah pk

mmbisu menenangkn diri
org d sekeliling wujud but xsedar kehadiran nye
semua benda d wat xkena...
benci dgn perasaan
tapi hati mngharap dia kmbali
kerana sayang dan kasih nye pada hubungan

masa berlalu...hari berganti...
kesedihan brtukar gembira
kerna hati dh x gundah

hati seakan boleh menerima ketidakhadiran dia dlm diri....
walaupun pada masa yg sa…

'love at the first sight?

slm....yeah...1st post utk taun 2009...
but b4 that...aku nk say sori pade sesape yg berasa terasa terkena nga pe yg aku tulis kat Kongsi Rasa k....nawaitu or niat bkn nk menerkam sesape...just ingin brkongsi rasa jak....maaf la k.....mayvi tu jas kebetulan aja......

n pada yg sudi mnjeguk n mbaca n mninggalkn komen...tq so much k.....

orait....kembali ka tajuk kite....hoho...

'love at the first sight aka cinta pandang pertama.....

da org tanye...blh prcaye ka kwujudan cinta pandang pertama ek...mayvi some pple percaya n da yg tak.....

so law tanye aku,mayvi aku percaya "love at the first sight"...but depands pe love at the first sight nye....let say.....

cam law korg terserempak nga some gal/boy...pe yg mnyebabkn korg jatuh cinta...sbb dia lawa?nsem? or etc....mayvi korg leh ckp, yeah...,aku dh jumpa cinta aku...coz trpandang seorg gadis at first sight...kerna gadis tu lawa....

law gadis tuh xlawa...xjdnye 'love at the first sight'.....so simpulnye....cinta pandang pert…