Skip to main content

RM 1 Juta untuk 1000 idea!

Anda ada idea? idea baru??idea yang inovatif? sahut lah cabaran Pemudah dan sama-sama lakukan perubahan,
mana tau anda berpeluang untuk memenangi RM1,000 bagi setiap cadangan yang diterima


Info:


Terdapat pelbagai peraturan/perundangan/lesen yang telah lapuk dan tidak lagi relevan untuk pengurusan pentadbiran yang berkesan.
Kebanyakan peraturan/perundangan/lesen ini diwujudkan sejak dahulu lagi ketika keadaan ekonominya berbeza.
Kakitangan Kerajaan terutama mereka yang berada di barisan hadapan kini diseru untuk mengenalpasti isu-isu berkenaan peraturan/perundangan/lesen yang telah lapuk serta mencadangkan idea-idea untuk penambahbaikan.
Adakah anda tahu tentang kewujudan peraturan/perundangan/lesen yang tidak lagi relevan pada masa sekarang?
Adakah masih wujud lagi peraturan/perundangan/lesen yang tidak diperlukan?
Bolehkah anda mencadangkan proses-proses yang lebih kreatif dan inovatif untuk menambahbaik Sektor Awam?


Terma dan syarat-syarat:
  • Cabaran ini terbuka kepada kakitangan Kerajaan dan tiada had jumlah penyertaan.
  • Kenalpasti peraturan/perundangan/lesen yang boleh diubah/dimansuhkan dan berikan cadangan anda untuk penambahbaikan.
  • Cadangkan proses-proses yang kreatif dan inovatif untuk menambahbaik Perkhidmatan Awam.
  • Hantarkan cadangan-cadangan anda melalui laman web www.pemudah.gov.my.
  • Dalam keadaan dimana kami menerima dua (2) atau lebih penyertaan dengan cadangan yang sama, hanya cadangan yang pertama diterima akan layak untuk dipertimbangkan.
  • Semua cadangan hendaklah diterima pihak kami selewat-lewatnya jam 12 tengah hari pada 31 Disember 2010 (Jumaat).
  • Anda boleh menghantar sebanyak mana cadangan yang dikehendaki.
  • Keputusan akan diumumkan pada bulan Febuari 2011.
  • Keputusan Jawatankuasa Pemilihan adalah muktamad.

untuk info yg lebih lanjut.. : Cabaran Pemudah RM 1 juta untuk 1000 idea 



Comments

Popular posts from this blog

Belajar Bahasa Kelantan / kecek klate

Perbendaharaan Kata

Bokbong – spesis musang
Ttuyup – pepatung
Pok Kor – spesis mengkarung
Ike Kkhonge – ikan cencaru
Gelenyar,Gletah -mengenyam, getik
Saksoba = Absorber
Supik Gelenyar/supik rhokrhak – plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab “tuffah” = epal)
Mokte = rambutan
Kuk/kok = sekeh
Njja/nenjja = tendang
Tak cakno = x hirau
Nyaknyo/nayo = kesian
Bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G’ means sabdu))
Debe = berani gilerr
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang / throw out
Rhukah = panjat
Ghohok = susah, payah
Hungga = lari (bkn hungga bungga ekk)
Cuwoh = curah
Getek/etek = juga
Tepoh = langgar
Tubik = keluar
Siak duk gghobar = Jangan risau.. Don’t worry, be happy!!!
Idak kow = cuma
Wak ggoghiI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.
Dekpong gak eh = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth
Belengas = melekit
Klikpah klikpah = terpinga pinga
Nyelo = tingkap
Grobok = almari
Pitih = duit
Kupit = ke…

Isteri = Is Three?

Sidang teh tarik kami tengah malam semalam dihangatkan dengan pengakuan seorang rakan: "Aku dah berkali-kali cuba bagi tau isteri aku yang aku ni ada 'girlfriend' tapi dia buat tak tau, dia buat dhek aje!"

"Akikkk? Macam mana tu? Betui ka dia buat tak tau? Kalau betui, petua apa yang hang pakai? Boleh hang tolong ajar kami?" sambut seorang rakan dengan nada yang sangat teruja.

Kawan yang peitama itu berkata: "Soal aku sayang perempuan lain ni, tiap-tiap hari aku bagi tau dia. Setiap kali berSMS, dia akan bagi tau aku, Iluv U. Akupun balas I luv U2, Aku tak tulis “too tapi sengaja tulis ‘2' supaya dia faham yang aku sudahpun menduakan dia.

Tapi itulah yang aku hairan, dia boleh buat tak tahu sedangkan aku sudah pun berterus terang, selain dia, ada lagi perempuan yang aku sayang.

Kami semua ‘bantai' ketawa mendengar pengakuan rakan saya itu. Saya sendiri tidak tahu nak kata apa, melainkan hanya ketawa.

Saya kurang pasti sama ada rakan saya itu c…

Kemalangan bernilai Jutaan Ringgit

RM12.07 juta kerugian RM804,794 Harga sebuah ferrari RM1,20juta Harga Lamborghini
TOKYO - Lapan buah kereta sport Ferrari, sebuah Lamborghini dan dua buah kereta Mercedes berlanggar di sebuah lebuh raya di Shimonoseki, tenggara Jepun kelmarin.
Menurut agensi berita AP, polis menyatakan perlanggaran itu disebabkan salah seorang pemandu sebuah Ferrari itu cuba untuk mengubah laluan sebelum kereta tersebut merempuh penghadang jalan. Kereta Ferrari itu kemudian berpusing di lebuh raya tersebut. Beberapa buah kereta lain berlanggar kerana cuba mengelak Ferrari tersebut. Tiada seorang yang cedera serius dalam nahas itu tetapi polis di wilayah Yamaguchi menyatakan 10 orang dirawat kerana mengalami luka. Menurut polis, 14 buah kereta terlibat dalam nahas itu. Agensi berita AFP melaporkan bahawa kos perlanggaran itu melibatkan 300 juta yen (RM12.07 juta). Harga kereta baharu Ferrari ialah lebih 20 juta yen (RM804,794) manakala Lamborghini berharga sehingga 30 juta yen (RM1.20 juta).  sumber : be…