Skip to main content

Kesedihan..(sedih dan pilu)


slm aiiiii....

so arinie aku nk citer sal sedih plak....sal penderitaan pembawakan penyakit what we col pnyakit sedih...

semua org penah melalui penah mrasai pngalaman sedih....semua org penah tangisi kekesaln yg penah d wat......
sangsara xsangsara penyakit kesedihan....d sebahkn sedih semua kerja bleh tergendala...even nga rakan2 sahabat2 terdekat pun bleh jd jauh wat seketika...coz nk mnyendiri n melayan perasaan.....mentangisi....dan mengalirknkn air mata dgn harapan kesedihan itu akn brlalu pergi..

sedih?? ialah lintasan hati yang boleh mempengaruhi pemikiran dan perasaan manusia d namakn 'kesedihan'.

Jika kita xdpt kawal prasaan nie dan dipujuk dengan sandaran wahyu, kesedihan itu bleh menjadi pnyebab kehancuran seseorg..

dari pe yg aku lihat n taw...kesedihan kbanyakan berpunca dari perhubungan or kapel....tiap kali gaduh or putus hubungan kite akn mnangis...why?? coz kite mngimbau knangan nga dia..saat gembira senyum ketawa...saat manis....yg kita anggap kenangan indah...walaupun hakikatnye pahit utk dtrime..tapi kite still leh mengimbau knangan sedih tuh...itu lah kekuatan cinta monyet..


but law d pk nape kita nk tangisi perhubungan yg xtrjadi...nape kita xbiarkn ja ia brlalu pergi sesenang kite mngalirkn air mata?? nape kite still nk imbau knangan yg mnyebabkn hati kite sedih dah pilu??

cinta yg d ukir d hati kononye dgn harapan akn brkekalan....sentiasa ka 'miracle of love' wujud??


ok....memang mustahil kite xbrsedih tika khilangan org yg d kasihi..but itu lah lumrah dan sunnah khidupan manusia yg xsntiasa bhagia xsntiasa gmbira dan xslalu d timpa ksedihan dan sngsara....

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan sungguh akan kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar. Iaitu orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk."

– (Surah al-Baqarah, ayat 155-157)

yg penting kebiksanaan kite mnghadapi C2auC sedih......selami hati yg merintih apakah keinginannya yg mnyebabkn kite tenggelam dalam kesedihan?

setiap perkara yg terjadi mersti da rahsia dan kebaikan yg d takdirkn untuk kite...n kite xpatut mnyalahkan,salahkn sesape kerna itu bkn pnyebab but semua ketentuan dan takdir..yg 'most important jgn salahkn n pertikaikn ketentuan takdir...
Sabda Rasulullah SAW ketika memeluk putera Baginda,
Ibrahim yang dijemput Allah ke sisi-Nya yang bermaksud:
"Sesungguhnya mata ini menangis, namun kami tidak mengatakan kecuali apa yang diredai Tuhan kami."
(Hadis riwayat Imam Al-Bukhari)
bila d timpa kesedihan jaga lah setiap ayat yg d ucap..coz ayat yg trkeluar dari mulut mnterjemahkn kesedihan hati....jg setiap ungkapan dng prkataan yg beradap ok geng???
sal benda cam nie pernah terjadi kat aku...xpuas ati nga smbdy but org len yg kena....
lagi satu jgn la 1 kburukn yg d lakukn org len d samekn dgn semua org.....dan jgn la salahkn smbdy d sebbkn satu kburukn or kekhilafan yg d lakukn mnghapus seribu kebaiknnya....
-Al-Fudail bin Iyadh berkata kepada sahabatnya yang mengadu disakiti oleh seseorang: "Maafkanlah dia. Sahabatnya itu menjawab: Hatiku tidak mungkin memaafkan.
Al-Fudail berkata: Orang yang pemaaf dapat tidur di atas katilnya dengan tenang sedang orang yang membela diri tiada hentinya berfikir untuk membela dirinya,
cara apa yang akan digunakannya dan jalan apa yang harus ditempuhnya,
apakah perkataan yang akan dikatakannya untuk mengalahkan hujah orang itu.
Sudah tentu ia akan gelisah dan tidak dapat tidur."
soalan yg perlu kite pertimbangkn dgn serius ialah:
Bolehkah hati sentiasa bersyukur walau apapun yang terjadi dalam hidup ini?
Ingatlah nasihat Rasulullah SAW kepada Abu Bakar ketika peristiwa hijrah:
"Janganlah kamu bersedih kerana Allah bersama kita." Makna daripada ungkapan Rasulullah SAW yang diabadikan dalam al-Quran ini seolah-olah memberi pengajaran kepada kita bahawa orang yang terjejas akibat kesedihan sebenarnya mereka ini jauh dari Allah.
so korang dh cukup besar untuk pk pe yg terbaik untuk diri korang...
papepun jg iman jg amal....
n jumpa lg d len ep....adiosssssssssssssssssssss

Comments

Anonymous said…
easy to say my fwen..
but..hanye yg rase yg tau..

btw,,bukan semua kesedihan dtg dari perhubungan yg bermasalah...
banyak lagi punca yg ley wat kite sedey..e.g...kerje..blaja..tekanan idup n byk lagi..

kdg2,perasaaan kite x ley dkawal seperti kereta..
ade break..ade pedal minyak..ade stering...

kalo kite bley kawal pon,dr luaran jew..maybe la..
kite ley senyum...ketawa... or buat x tahu..
tapi,,ati x ley dtipu...
betul kate awak..kesdhan boleh bawa kepada kehancuran..kite sendiri kene pandai handle..tp..mustahil utk seseorang, dalam idup die x penah merasai kesedihan...impossible!!

kesedihan dtg bukan di"jemput"
kalo boley sume orang xnak
ianya adalah tetamu yang datang dalam idup seseorang utk membawa satu daripada sejuta perasaan.. =)

Popular posts from this blog

Belajar Bahasa Kelantan / kecek klate

Perbendaharaan Kata

Bokbong – spesis musang
Ttuyup – pepatung
Pok Kor – spesis mengkarung
Ike Kkhonge – ikan cencaru
Gelenyar,Gletah -mengenyam, getik
Saksoba = Absorber
Supik Gelenyar/supik rhokrhak – plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab “tuffah” = epal)
Mokte = rambutan
Kuk/kok = sekeh
Njja/nenjja = tendang
Tak cakno = x hirau
Nyaknyo/nayo = kesian
Bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G’ means sabdu))
Debe = berani gilerr
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang / throw out
Rhukah = panjat
Ghohok = susah, payah
Hungga = lari (bkn hungga bungga ekk)
Cuwoh = curah
Getek/etek = juga
Tepoh = langgar
Tubik = keluar
Siak duk gghobar = Jangan risau.. Don’t worry, be happy!!!
Idak kow = cuma
Wak ggoghiI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.
Dekpong gak eh = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth
Belengas = melekit
Klikpah klikpah = terpinga pinga
Nyelo = tingkap
Grobok = almari
Pitih = duit
Kupit = ke…

Isteri = Is Three?

Sidang teh tarik kami tengah malam semalam dihangatkan dengan pengakuan seorang rakan: "Aku dah berkali-kali cuba bagi tau isteri aku yang aku ni ada 'girlfriend' tapi dia buat tak tau, dia buat dhek aje!"

"Akikkk? Macam mana tu? Betui ka dia buat tak tau? Kalau betui, petua apa yang hang pakai? Boleh hang tolong ajar kami?" sambut seorang rakan dengan nada yang sangat teruja.

Kawan yang peitama itu berkata: "Soal aku sayang perempuan lain ni, tiap-tiap hari aku bagi tau dia. Setiap kali berSMS, dia akan bagi tau aku, Iluv U. Akupun balas I luv U2, Aku tak tulis “too tapi sengaja tulis ‘2' supaya dia faham yang aku sudahpun menduakan dia.

Tapi itulah yang aku hairan, dia boleh buat tak tahu sedangkan aku sudah pun berterus terang, selain dia, ada lagi perempuan yang aku sayang.

Kami semua ‘bantai' ketawa mendengar pengakuan rakan saya itu. Saya sendiri tidak tahu nak kata apa, melainkan hanya ketawa.

Saya kurang pasti sama ada rakan saya itu c…

Kemalangan bernilai Jutaan Ringgit

RM12.07 juta kerugian RM804,794 Harga sebuah ferrari RM1,20juta Harga Lamborghini
TOKYO - Lapan buah kereta sport Ferrari, sebuah Lamborghini dan dua buah kereta Mercedes berlanggar di sebuah lebuh raya di Shimonoseki, tenggara Jepun kelmarin.
Menurut agensi berita AP, polis menyatakan perlanggaran itu disebabkan salah seorang pemandu sebuah Ferrari itu cuba untuk mengubah laluan sebelum kereta tersebut merempuh penghadang jalan. Kereta Ferrari itu kemudian berpusing di lebuh raya tersebut. Beberapa buah kereta lain berlanggar kerana cuba mengelak Ferrari tersebut. Tiada seorang yang cedera serius dalam nahas itu tetapi polis di wilayah Yamaguchi menyatakan 10 orang dirawat kerana mengalami luka. Menurut polis, 14 buah kereta terlibat dalam nahas itu. Agensi berita AFP melaporkan bahawa kos perlanggaran itu melibatkan 300 juta yen (RM12.07 juta). Harga kereta baharu Ferrari ialah lebih 20 juta yen (RM804,794) manakala Lamborghini berharga sehingga 30 juta yen (RM1.20 juta).  sumber : be…