Skip to main content

keUtamaan VS yg Utama???

(copy from my Friendster blog)


slm persahabatan semua…..


ait2…hehe…..aku keBoringan that way aku termenulis lg……..so kali tajuk seperti yg trtera d atas……haha…

topik rinie da berkenaan nga carta hieraki….antara 1 hingga 5 or +++ok

storynye cam nie…..nape kite suka or nk bercinta???walhal usia kita baru ja belasan……sbb itu dah sifat yg d anugerah…sifat yg xdpt d buang dlm diri setiap manusia….i means sifat nk berkasih syg,nak kasih dan nk sayag,nk mencinta dan nk d cintai…..xsalah….bgus….

but….yg salah n yg xbgusnya law u’all salh memberi keutamaan….let say u’all ngah study…kite ambik form five la….time nk SPM still leh bergayut,n leh hang up every week but nk pegang buku punye la liat…….so that mean u’all punye keutamaan kat BF….

ok…peringkat Uni. plak….kat U nie la paling banyak kazanah cinta…yg karam,yg timbul,yg mcm2……..cuba imbau,pe niat u’all jejeak kaki kampus??? adakah u’ll berniat “ya Allah yg tuhanku,temukanlah aku jodoh d cni” or brniat “ya Allah ya tuhanku,berkatilah ilmu yg aku dpt d cni,semoga aku dpt gunakn dng sebaik-baiknya….so??? u’all imbau balik la…..melainkan u’all xberniat pape….just masuk sbb saje2 aja nk..or d paksa….korg pK sndiri la….huhuh…..

so kat U,pe keutamaan u’all yg sebenar?? u’all ja yg taw,samaada nk tuntut ilmu or memikat teruna dara or terpikat….xd nafikan memang mudah timbul perasaan suka kat seseorg tuh…but pe keutamaan korg????

aku xslahkn sifat manusia suka mnyukai sesama insan,but nk suka pun,pk ar kelayakan korang….kelayakan umo korang,kelayakn minda korag…..
ok dah…..

kesimpulan or morale of the story ialah….dlm no 1 hingga 5 korang nk letak no brape kedudukan kapel korg???

no 1??? abis family korang nk letak no brape??walhal sblum korang kenal sesape,diorg ar yg jg belai susah senang diorg kerna korang, so bg aku,korg xlayak letak kapel korg no 1.

no 2??? pun xlayak…coz..bg aku..korg tentu nk da kerjaya…kerjaya yg korg impikan dari kecik…so da ka salah law korg xletak pasangan korg no 2??? tak kan,bahkan itu yg terbaik,pk masa depan yg terbaik dlu…..

no 3??? pun blum tentu….why???coz korg tentu nk mncapai matlamat korg dlu kan???melainkan korg bermatlamat nk kawin or nk cari pasangan secepat mungkin.ada ka org camtu????nmpk cam terdesak aja..haha..

no 4 dan no 5 pun blum tentu da space utnk korg letakkan kedudukan kapel korg……so pe yg yg terbaik bg aku,korg pk la hal ehwal family korg,diri sndiri…teman2….nikmati hidup single….sbb after korg dah kapel confirm da protokol or undang2 yg d wat korg sndiri(kununye bukti setia)…bila dah kapel da ar kebebasan yg tersekat ckit…cam nk kuar nga org len pun Pk kot2 c dia jeles…

so bg aku korang njoy lu khidupan single korg,sbb after that korang dah akan hidup brPasangan selamanye….dah xdpt rasa khidupan single……maka hargailah diri korg yg masih muda…anggap la diri kite nie mentah lg nga dunia……

yg korg patut beri keutamaan dan yg Paling Utama bg aku n korng semua ialah Agama….jaga lah iman dan amal itu lah matlamat yg sepatutnye…dekati yg maha esa…yg maha pengampun….walaupun da yg terlanjur perbuatan,terlanjur kate2,terlanjur pape….tadah la tangan mohon kemaafan untuk diri sndiri,untuk keluarga,untuk sanak saudara,untuk kekwn………

semoga hidup sntiasa tenang walupun d landa musibah..same2 jg iman,same2 jg amal…….amin!!!!…….walaupun kite xckup smpurna or xckup baik tapi jgn lah wat n tunjuk kejahatan kite………ok kekwn????hehe


so berjumlagi dlm ep yg len….hehe…………. selamat dan salm utk korng semua


jgn amal sikap yg hina dan jgn tkut d hina org kerna kita xmelakukn perkara yg hina…

Comments

Popular posts from this blog

Belajar Bahasa Kelantan / kecek klate

Perbendaharaan Kata Bokbong – spesis musang Ttuyup – pepatung Pok Kor – spesis mengkarung Ike Kkhonge – ikan cencaru Gelenyar,Gletah -mengenyam, getik Saksoba = Absorber Supik Gelenyar/supik rhokrhak – plastik bag (yang nipis tu.) Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab “tuffah” = epal) Mokte = rambutan Kuk/kok = sekeh Njja/nenjja  = tendang Tak cakno = x hirau Nyaknyo/nayo = kesian Bbaloh = kelahi Ggaduh = nak cepat (double `G’ means sabdu)) Debe = berani gilerr Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work) Tohok = buang / throw out Rhukah = panjat Ghohok = susah, payah Hungga = lari (bkn hungga bungga ekk) Cuwoh = curah Getek/etek = juga Tepoh = langgar Tubik = keluar Siak duk gghobar = Jangan risau.. Don’t worry, be happy!!! Idak kow = cuma Wak ggoghiI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with. Dekpong gak eh = Kalau ya pun Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu) Kelaghing = kesat/not smooth Bele

apa ada pada takda apa2

slm haha...pelik ja tajuk law sekali imbas.....xpa,itu yg yg aku suka..... huhu....... pa ek apa ada pada takde pape?....xphm lg... ok..aku xplain ar...huhu...cam da org yg kate "aku xda pape,iya tul..aku ikhlas bg benda nie pd ko" so law d tafsirkn secara betul mean n slalunya xda pape nie brmaksud ada apa2......ala cam umpama simen d sebalik tile..hahaha why aku say camgitu....coz org yg xda pape nie xperlu la nk kate dia xda pape.....bg n berlalu pergi...but sebaliknya law org yg ada pape nie...org yg ada pape nie dia bg smthing n say"ambilah,aku xda pape niat.. aku ikhlas" so biasanya org camnie memang ada apa2 tuh.....iya ka?same2 kt pk k aku bg contoh lg ar k....c2tuac 1: da seorg lelaki suka kat korg but family korg xbrape suka dia......so dia bg kain kat keluarga korg(baiknya) n time dia bg tuh dia ckp "sy ikhlas n xda pape pun hbungan nga ank makcik" so law korg sebagai family or mak pompuan tuh korg rasa iya ka xda pape..walhal aku xda pun kena

Berkhalwat di bilik hotel

KUANTAN - Dua pemain bola sepak Pahang, Mohd. Amirul Hadi Zainal dan Mohd. Zaiza Zainal Abidin bersama pasangan mereka didenda RM1,000 oleh Mahkamah Rendah Syariah kerana berkhalwat di sebuah hotel di sini pada 10 September lalu. Hakim Syarie, Abdul Wahid Md. Ali menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Mohd. Amirul Hadi, 27, Mohd. Zaiza, 23, dan pasangan mereka, Zuraida Muhammad, 26, serta Puteri Natalya Nurul Adzween Rosly, 23, selepas kesemua mereka mengaku bersalah. Abdul Wahid dalam penghakimannya berkata, keempat-empat tertuduh didapati bersalah tanpa bersyarat. #denda RM1000 ja? patutnya FAM gantung setahun dari bermain bola......   artikel asal