Skip to main content

Korban pt.2 - keadaan

slm ai...

slamat berhari raya semua...hehe....

so aku nk continue bab korban........huhu...but skang korban keadaan aka mangsa keadaan...aku sndiri pun xbrape nk paham pe yg bleh d trjemahkn nga mangsa keaadaan...sal bila pape jayg trjadi sure korg akn ckp,"ko kena paham,aku nie mangsa keadaan"...kebiasaan ending ayat dia camtuh....so simpulnye korg ja yg paham.....

cam biasa bab yg aku nk madah(cakap) of coz bout cinta...aku pun xtaw nape aku suka sgt ckp sal cinta...nk kate jiwang jauh sekali..hihi...but yg pasti aku suka tgk gelagat org brcinta...lg2 law break..sedih,frust...haha...bab itu biasa ar kan....

aku nk citer pe yg aku nmpk or pe yg aku rasa ar.......but b4 tuh aku nk kongsi satu hadis nie:

"Jagalah lidahmu kawan! Agar ia tidak menyengatmu kerana lidah tidak ubah seperti ular berbisa. Banyak orang binasa akibat perbuatan lidah padahal dulu mereka dihormati kawan-kawannya." (Imam al-Syafie)
ok...so dlm cinta korg akn sntiasa brckp memuji..kununye nk ambik ati...xkurang juga yg mngutuk n d kutuk....ok lah tuh...(law korg rasa ok la...)
but sedar dak...law korg kutuk org tuh,korg dh jdkn dia tuh mangsa keadaan...walhal dia xpenah pun mintak jd camtuh,d sbbkn keadaan dia korg jdkn dia mangsa kutukan...itu umum....
lg satu,dlm cinta....manis bila bersama,but law brjauhan manis tuh jarang d jdkn kenangan....nape ek??....contoh ar k...time dekat,korg rasa njoy,apy,suka suki gmbira ati...coz dpt brckp brdpn....bila jauh jd suram...walhal detik manis tuh still trlekat d hati...da org akn ckp,keadaan berbeza so xkn nk layan sama....huhu..entah la.....keadaan juga korg salahkn,walhal keadaan xsalah pun....rite??
aku rasa cam pe ja keadaan yg berlaku,sure majoritinye korg akn salahkn keadaan.....
even law korang tersepak batu or trjatuh pun korg salah keadaan...bodoh punye batu la..pape2 la...haiyaaaa......
time aku study dlu..time lepak umah sewa.....so da la time tiba2 ja blackout...memang ktorg hangin gak ar..maklum ar time tuh nga berperang game....sumpah mnyumpah semua,d sbbkn panas ktorg kuar umah nk ambik angin kununye...but tgk sbelah umah ada karen...pelik ar kan,umah ktorg ja xdak....resah gelisah trhantuk trmenung..last2 da mbr aku bgtau bil lupa xbayar walhal bil dh sampai warning....magkuk punye org...td dia iya2 salahkn itu la ini la....so simpulnye.pe ja yg belaku keadaan gak yg salh..even salah diri sndiri....
so bg aku sblum korg salah kan keadaan,salahkn sesape jg lah lidah korg k...
Daripada Anas bin Malik r.a, Rasulullah s.a.w bersabda,
“Tidak akan lurus keimanan seseorang hamba sehingga lurus hatinya dan tidak akan lurus hatinya sehingga lurus lidahnya.”
jgn main hentam semberono ja....pk lu b4 korg salahkn kedaan yg mnimpa diri korg tuh...even putus cinta ka ckp trlalu cepat salahkn sesapa....
oraittt tuan puan..tepuk tgn sesuka ati,semoga ati sentiasa ceria d kala resah menimpa....jgn trtimpa,keadaan yg d salahkn...hohoho....

Comments

s.a.y.a said…
mcm x phmt sket yg neh...tp..
phm yg karen xde tuh..
hahaha...
kantoi xbyr bil~...

huhuhu~
ariry said…
hahha...ait..lagu tuh pun xpehe...ayat simple ja la aunty eg..try bc n fahami tul...law xpehe gak...i akn wat kesimpulan len...huhuhuu
s.a.y.a said…
hahahah....adeh..meme xpehe la..
tra bg konklusi..
pehe bab karen jek~
ariry said…
haha...aloh la.....t la k...da masa ...ada la konklusi k...hehehe..............
Anonymous said…
yUp....owG pOn x bRape jElas tHe pOint of dIs tOpIc..huhu

geT dA cOncLusi ya??=P

~~luVlY piNK~~
ariry said…
ait pun xpaham gak?? k lan..mayvi next time law da trluang time...da la konklusinye ek...
thankz 4 da komen

Popular posts from this blog

Belajar Bahasa Kelantan / kecek klate

Perbendaharaan Kata

Bokbong – spesis musang
Ttuyup – pepatung
Pok Kor – spesis mengkarung
Ike Kkhonge – ikan cencaru
Gelenyar,Gletah -mengenyam, getik
Saksoba = Absorber
Supik Gelenyar/supik rhokrhak – plastik bag (yang nipis tu.)
Buah Topoh = buah epal (diambil dr perkataan Arab “tuffah” = epal)
Mokte = rambutan
Kuk/kok = sekeh
Njja/nenjja = tendang
Tak cakno = x hirau
Nyaknyo/nayo = kesian
Bbaloh = kelahi
Ggaduh = nak cepat (double `G’ means sabdu))
Debe = berani gilerr
Bekwoh = kenduri (mungkin berasal dari big work)
Tohok = buang / throw out
Rhukah = panjat
Ghohok = susah, payah
Hungga = lari (bkn hungga bungga ekk)
Cuwoh = curah
Getek/etek = juga
Tepoh = langgar
Tubik = keluar
Siak duk gghobar = Jangan risau.. Don’t worry, be happy!!!
Idak kow = cuma
Wak ggoghiI = Bagi memulakan sesuatu.. to start with.
Dekpong gak eh = Kalau ya pun
Jjughuh = baik (jjughuh budok tu = baik budak tu)
Kelaghing = kesat/not smooth
Belengas = melekit
Klikpah klikpah = terpinga pinga
Nyelo = tingkap
Grobok = almari
Pitih = duit
Kupit = ke…

Isteri = Is Three?

Sidang teh tarik kami tengah malam semalam dihangatkan dengan pengakuan seorang rakan: "Aku dah berkali-kali cuba bagi tau isteri aku yang aku ni ada 'girlfriend' tapi dia buat tak tau, dia buat dhek aje!"

"Akikkk? Macam mana tu? Betui ka dia buat tak tau? Kalau betui, petua apa yang hang pakai? Boleh hang tolong ajar kami?" sambut seorang rakan dengan nada yang sangat teruja.

Kawan yang peitama itu berkata: "Soal aku sayang perempuan lain ni, tiap-tiap hari aku bagi tau dia. Setiap kali berSMS, dia akan bagi tau aku, Iluv U. Akupun balas I luv U2, Aku tak tulis “too tapi sengaja tulis ‘2' supaya dia faham yang aku sudahpun menduakan dia.

Tapi itulah yang aku hairan, dia boleh buat tak tahu sedangkan aku sudah pun berterus terang, selain dia, ada lagi perempuan yang aku sayang.

Kami semua ‘bantai' ketawa mendengar pengakuan rakan saya itu. Saya sendiri tidak tahu nak kata apa, melainkan hanya ketawa.

Saya kurang pasti sama ada rakan saya itu c…

Kemalangan bernilai Jutaan Ringgit

RM12.07 juta kerugian RM804,794 Harga sebuah ferrari RM1,20juta Harga Lamborghini
TOKYO - Lapan buah kereta sport Ferrari, sebuah Lamborghini dan dua buah kereta Mercedes berlanggar di sebuah lebuh raya di Shimonoseki, tenggara Jepun kelmarin.
Menurut agensi berita AP, polis menyatakan perlanggaran itu disebabkan salah seorang pemandu sebuah Ferrari itu cuba untuk mengubah laluan sebelum kereta tersebut merempuh penghadang jalan. Kereta Ferrari itu kemudian berpusing di lebuh raya tersebut. Beberapa buah kereta lain berlanggar kerana cuba mengelak Ferrari tersebut. Tiada seorang yang cedera serius dalam nahas itu tetapi polis di wilayah Yamaguchi menyatakan 10 orang dirawat kerana mengalami luka. Menurut polis, 14 buah kereta terlibat dalam nahas itu. Agensi berita AFP melaporkan bahawa kos perlanggaran itu melibatkan 300 juta yen (RM12.07 juta). Harga kereta baharu Ferrari ialah lebih 20 juta yen (RM804,794) manakala Lamborghini berharga sehingga 30 juta yen (RM1.20 juta).  sumber : be…